60 en record vis na halve eeuw vissen op je verjaardag.

De Hengel 4-8-2016 ( Pat Gayet)

De passie is onveranderd na al die jaren en heeft die mij ook geholpen om deze leeftijd te behalen. Als dertien jarige werd ik net geen keizer van de vereniging. Een derde kampioenschap op rij zat er met een verschil van 10 gram net niet in. Mijn eerste les om met verlies om te gaan en mij alleen maar motiveerde om altijd het optimale te proberen presteren en een goed gevoel er aan over te houden. Natuurlijk zijn de ere plaatsen het mooiste maar moet je ook niet vergeten van de schoonheid van het spelletje te genieten. De afgelopen weken was de drive van het schrijven er een beetje uit. Het vissen stond dan ook op een lager peil als wat ik doorgaans aan de waterkant zit. De muziekschool heeft vakantie en het werk en klussen verplaatst zich dan ook van de avond naar de dag uren. Gevist heb ik ook nog zeker en merendeels in gezelschap van een jeugdige of visvrienden. Het opzoeken van zoveel mogelijk verschillende vijvers maakt het ook allemaal een stuk avontuurlijker. Je wil ten slotte ook niet dat vissen saai word en zoiets van shit hebt moet ik er weer een afhalen. Er zijn nu eenmaal ook vijvers waar je figuurlijk over de vis heen kunt lopen en ook dat kan leuk zijn om eens te ervaren. Dan kan het ook erg draaien om je behendigheid met je materialen in een wedstijd. Ook heb je kleinere vijvers waarbij je een goede buur moet proberen te worden om geen mot met elkaar te krijgen als de elastieken de vijver over kruisen. Vissen is om van te genieten mijns inziens en doe ik dat zeker op mijn verjaardag. Voor mij die dag geen poespas maar een vis plas. Ook dit jaar werd er samen naar een vijver gezocht in dit geval met accommodatie voor 2 nachten. Zijn er beiden ook wel aan toe om er eens heel even uit te zijn en niet te vergeten dat de emmer soms ook gevuld moet worden om energie op te kunnen leveren. Nu weer helemaal terug na een lichamelijke burn-out met een duur van 15 jaar een waarschuwing niet alleen voor mij maar ook voor anderen. Vooral in die periode heeft de hengelsport een grote bijdrage geleverd met het herstel. Wat mijn lichaam nodig had was rust en geen al te grote belasting. Nu kun je met karper stok vissen jezelf echt wel belasten en heeft ook deze tak van sport fysiek wat in te brengen en heeft mijn fanatisme al eens geleid tot een slijmbeurs ontsteking in mijn schouder. Honderd karpers drillen op 1 dag met de vaste stok kan je echt wel afmatten en vooral bij vele vissessies na een ander.

tom's creek 007

Voor mijn verjaardag werd het vizier op Lelystad gezet met de bestemming Tom’s Creek. Tot op heden alleen nog maar van de verhalen en resultaten vernomen maar nog nooit gevist. Woensdag 3 augustus ’16 op naar Lelystad waar we om 2 uur de sleutel krijgen voor de hotelkamer op de ark. Na onze intrek wil ik natuurlijk even zien waar de visplaats gelegen is en wat ik de volgende dag kan verwachten. De karper vijver is wat kleiner dan ik verwacht had maar ziet er veelbelovend uit met het eilandje in het midden. De dag van morgen beloofde ook wat minder windkracht wat wel zo prettig is met stokvissen. Een verkenningsrondje geeft een beeld van de vele mogelijkheden op tak van hengelsport dat dit complex te bieden heeft en er op de vele vijvers actief gevist word door Jan en alleman. Een bakje koffie op het terras onder de veranda en kijken naar het vissen is ook niet om te vervelen hoewel ik toch echt wel liever zelf een lijntje inzet. Eerst nog maar een nachtje slapen na Batavia stad bezocht te hebben wat dan toch meer in het straatje van Anita ligt met zijn vele winkels. Voor mij een keer en niet weer. uit . Na een lange slaap uit de veren en in de viskleding half tien een bak koffie die niet te pruimen is bij take away en een sausijze broodje met een vulling die op worstepap lijkt ben ik klaar voor het vissen. Klaar om te vertrekken weigert de auto aan te slaan. Kijken elkaar aan en denken het zelfde. Het zal toch niet dat uitgerekend deze dag…………….!!!! Na vele pogingen krijg ik de motor toch op gang en kunnen half opgelucht op pad naar Tom’s Creek. Probleem voorlopig opgelost en gevist zal er worden. Bij aankomst zien we dat het druk bezet is op de karper vijver en heeft Beet met Sensas een wedstrijd georganiseerd op deze dag. Tot voor 8 uur in de morgen was hierover geen melding gemaakt op de website. Meerdere vissers kwamen dus tevergeefs hier om de karpers te belagen. Ook ik moest dus een andere invulling wat het vissen betreft voor deze dag maken. Wat over bleef was om dan maar te kiezen voor een van de avonturen vijvers. Avontuur 4 een vijver met steuren en karpers. Een klein putje en weet niet wat ik er van moet verwachten als ik met de stok aan de slag ga. Hoe groot zijn ze en wat willen die vreten? Vis eigenlijk nooit op steuren heel specifiek en de laatste keer was jaren geleden op ’t Mun in Appeltern en de een na de ander het hazenpad koos vissend met de vaste stok. Natuurlijk ben ik ook niet van gisteren en gaf een bezoekje aan de vijver mij de nodige informatie over aas en formaten van de steuren. Met de informatie van jaren geleden moest ik dus niet de fout maken om voor een te stugge elastiek te kiezen die mij toen vrijwel alle aanbeten liet verspelen. Beginners foutje zullen we maar zeggen. De keuze valt dan ook op een top set voorzien van de oranje Sensas 800 % strech elastiek met pull a bung. Ik zet ook niet mijn nieuwe Spro maar de oude identieke opgelapte met tape reparaties. Met deze onbekende krachten dan maar de oude nog verder aan gort. Haak 16 voor de pellet met een bait bandje en haak 10 voor de JBS paste en onderlijnen 18 honderdste moeten het werk kunnen klaren volgens mij. Half elf en wat mij betreft is het feest al lang begonnen als het twaalf uur is en de buit op een steur, een karper 4kg in de buik en een klein schubkarpertje. Niet echt geweldig en tegen over mij is het een heel ander verhaal. Met regelmaat worden ze daar aan de haak geslagen en geven ze mij het nakijken. Toch ook op advies van hen het zelfde aas en natuurlijk al van alles uit de kist getrokken behalve de paste. Het is ook zeker niet zo dat er geen vis op mijn stek aanwezig is maar mijn haak aas word gewoon genegeerd. Half een ga ik maar aan de slag om wat lok voer en paste te maken en moet mijn Junky Brown Secret de dag maar gaan redden. Dat hoop je dan en of steuren hierop gesteld zijn is alsnog een vraagteken. Wat bolletjes voer op de stek om de smaak te proeven en wat paste om de haak gekneed brengt dan vlot de aanbeten waar op gewacht werd. Nu werd dan het avontuur echt op gang gebracht. Knokken met die steuren die onophoudelijk aan je elastiek blijven sleuren. Denk je dat je ze zover hebt uitgeput te kunnen scheppen springen ze weer geheel uit het water en zetten je weer aan het werk. Het is ook zaak om de vis te blijven sturen waar mogelijk en is het onvermijdelijk dat hij over andere visstekken heen trekt en dat om begrip vraagt bij andere vissers. Een dril van een half uur vergt ook geduld van je en vang je de mooiste exemplaren. Met de vangst van 12 steuren en 2 karpers voor mij een onvergetelijke dag. Ook zal ik niet vergeten hoe ik deze dag toch weer een jeugdige visser op het goede spoor heb kunnen zetten om zijn viskunsten te verbeteren. Na het middag uur kwam Jaiden een jongen met een geschatte leeftijd van 12 en van Surinaamse afkomst met een begeleidster naast mij zitten. Had sinds kort een werphengel gekregen en enthousiast geraakt van het vissen. Een poosje aangekeken wat hij aan het doen was en leek alles naar mijn idee normaal. Hengel,molen, dobber,haak, aas. Het enige verschil was dat hij wat verder op de vijver in gooide. Ook gooide hij geregeld pellets op een voerplek en aasde de vis daar. De aanbeten bleven echter in zijn geheel uit en dat maakte mij toch wel nieuwsgierig. Bij inspectie op zijn tuig bleek dat zijn aas helemaal boven in werd aangeboden en niet op de bodem. Na wat aanpassing op de diepte hem ook met de JBS paste aan het werk gezet en hem ook geleerd dat er bij het vissen het peilen van de diepte heel belangrijk is en met een bolletje deeg je goed kunt peilen. Vele malen moest ik vervolgens wat probleempjes op lossen zoals een pruik op de molen hebben en het werken met de slip op de molen waardoor ook een steur verspeeld werd doordat hij te strak stond afgesteld. Samen 3 prachtige steuren weten te vangen met een P.R van 89 cm en weer een stuk viswijzer voor de volgende keer en was hij heel dankbaar voor de hulp. 60 jaar een halve eeuw begaan met de hengelsport een P.R met een diamant steur van 118 cm de mooiste ooit gevangen door mij. Mij hoor je niet klagen. Ook niet over de wagen. Doordat het vertrouwen in de auto nihil was en het starten zeer moeizaam ging besloten we om de volgende dag maar niet te gaan golfen en huiswaarts te gaan en de oorzaak te zoeken in de garage. Achteraf blijkt nu dat een gloeispiraal het heeft begeven en moet worden vervangen. Aan alles komt een einde en zo ook aan dit verhaal.

Iedereen bedankt voor de vele felicitaties die ik heb mogen ontvangen van jullie visvrienden.

Groetjes Pat.

Meer informatie: JBS Lok voer/ visschool de hengel.