Opening wedstrijd de heisnutters . Pat Gayet met JBS naar de winst.

( Pat Gayet ) 19-3-2016 Visvijver Vislust ( Siebengewald ).

Slechts een 10 vissers aanwezig die deel zouden nemen aan deze wedstrijd. Voor de vereniging de eerste van de velen die dit jaar gevist zullen worden op de vijvers alhier. Een vermelding waard want er zijn er namelijk 2. De kleinere en oudste vijver waarop nauwelijks gevist word en de grote waar ik meer bekend mee ben en fantastische resultaten weet te behalen. Mensen die mijn website de Hengel bezoeken zijn hier dan ook van op de hoogte en zo ook van mijn hengelsport capriolen op andere visvijvers.  Als ik om 11.45 uur aankom bij de kantine is er al dik discussie over de gekozen vijver door de wedstrijd commissie. Was eigenlijk ook wel te verwachten. Op deze vijver tref je zelden een visser aan of een jeugdige die een snoek probeert te vangen. Een rare keuze daar ik al het gehele jaar laat zien dat er goed vis te vangen is op de grote vijver. De steigers staan dan nog een 5 cm onder water en de regelementen hier zijn dat je achterpoten van je vis kist op het droge moeten staan. Kan ik helemaal mee leven maar als je dan een antwoord krijgt van er zijn ook van die vissers die in zondags pak met schoenen komen en ook moeten kunnen vissen moet ik inwendig toch wel heel erg hard niet lachen maar janken. Ook ik ben voorstander van de grote logische vijver maar respecteer  ook de keuze van de wedstrijd commissie. Ik weet dan ook niet meer als dat ik er nooit op gevist heb maar alles optimaal klaar heb staan om een visje te vangen.

Opening Pat winnaar 002

Na nog snel een bakje leut in de kantine gehaald te hebben hoefde ik slechts een 20 meter te lopen naar mijn vis stek. Om 13.00 uur kunnen we elkaar succes wensen op een goede vangst en breng ik met mijn cup set 2 bolletjes Junky Brown Secret  met wat halibut pellets. Nu is het wachten. Na een 20 minuten krijg ik een eerste reactie. Zonder melding vooraf duikt mijn dobber de diepte in. Na een misslag is het ook voor mij duidelijk dat het zich hier om een lijn zwemmer gaat. Ook een teken dat vis zich op mijn voer plek bevind wat mijn voer tactiek zal bepalen. Bijna een heel uur blijft het dan toch stil en neem ik wel af en toe een hele minieme beweging op mijn pen waar. Alsof ze schuw zijn om het stukje paste naar binnen te werken. De vissen hier op de vijver zijn ook alleen maar natuurlijk voedsel gewend daar er nooit gevoerd word of een enkele keer. Ik blijf vol actief vissen ook door telkens opnieuw in te zetten. Dit leid vaak toch tot aanbeten en zo ook vandaag. Na anderhalf uur krijg ik eerst 2 lijnzwemmers en meld de vis zich op mijn stek. De volgend aanbeet is de mijne en verdwijnt de eerste brasem in mijn leefnet. Gekscherend werd er achter mij al geroepen waarom ik dat in het water had liggen. Niemand had nog een enkele aanbeet gezien aan de vijver. De volgende aanbeet had ik een karper aan de lijn die over de 10 kg gewogen moet hebben. Na het aanslaan dacht ik voor een seconde dat ik hem onder controle had en hij er met een rot spurt vandoor ging. Het gevolg alles eraf inclusief de connector van de elastiek. Hier was ik dus niet op voorbereid en als ik dat geweten had dat er zulke zwijnen hier rond zwemmen had ik de andere hengel gepakt met dikkere elastiek in de top set. Jammer dan kans gemist. Dan vrij vlot weer een karper aan de lijn die zich echter tijdens de dril weet te bevrijden. Het geeft ook aan hoe voorzichtig het aas opgepakt word en de haak waarschijnlijk minimaal gehaakt zit. Ik blijf me ook op het aanvoeren concentreren. Inmiddels vang ik op uit de gesprekken achter mij dat ik zeker 1 meter korter zit te vissen als waar je normaal zit bij laag water. Het grootste gedeelte van de wedstrijd heb ik dan ook vele ogen in de rug en is ook niet bevorderlijk voor de toch al schuwe vis. Het klaarmaken van een langere lijn aan de top set deed de wedstrijd helemaal in mijn voordeel kantelen. Het verspelen van 2 brasems  en 4 in het net deed mijn lok voer toch weer precies wat het zijn naam aan doet. Lokken. Voor de wedstrijd nog een discussie over lok voer. Dat zou niet het belangrijkste zijn. Nou in mijn wereld van de visserij toch zeker wel als niet het aller belangrijkste. Als je geen vis lokt dan kun je er ook geen vangen.

Opening Pat winnaar 006

Hoe het voor de rest was aan de vijver? Wil Lamers wist een snoek te vangen met een korrel mais. Voor de rest van de wedstrijd geen aanbeet gezien. Jammer Wil wel vis en dan telt hij niet mee. Wie gaat er dan ook met een maiskorrel op snoek zitten vissen. Dat is toch er om vragen?

Dennis Derksen nooit geen beet gezien. Alleen bij mij. Zat vrijwel tegen over mij in het hoekje. Moest vandaag ook in het hoekje. Ondankbare functie de wedstrijd commissie maar moet wel door iemand gebeuren. Kop op Dennis.

Marc Thiel und Marcel Mathissen. Wir haben nichts gesehen. Je moet ook niet gaan zitten slapen aan het water.

Toon Peters ( de Kuuk ). Oudste visser van de vereniging en huidige koning. Nul , nul aanbeten.

Bart Theeuwen. Winnaar laatste open marathon wedstrijd in siebengewald. Geen succes en vertrekt voor het einde. Dan is er echt geen geloof meer over want er waren nog alle kansen tot het einde.

Wil van de Acker. 4 uur nooit geen aanbeetje gezien . Zoals gezegd enkel een stoekje op de dobber. Misschien toch wel het lok voer. Bij loting ontving Wil de derde plaats en prijs. Proficiat

Lei Brouwers. Zoals hij zelf zegt moet hij het vissen nog echt leren en ben ik het geheel met hem eens. Ik doe hem dan ook tips van de hand en moet hij eens een keer met mij samen op de steiger eens oefenen. Lei kreeg wel aanbeten maar wist die niet te verzilveren. JBS op de Voer plek.

Michel Janssen. Bij hem vraag ik me af waar hij nu beter in is. In worsten bakken of vissen. Ik denk in allebei en vind hij beide even lekker. JBS op de voerplek en behaald de 2e plaats met een gewicht van 1895 gram. Proficiat en misschien toch iets minder brengen maar vaker.

Pat Gayet . Degene die iets te melden heeft en niet alleen met de mond. Deze ronde mocht ik de felicitaties in ontvangst nemen met het gevangen totaal gewicht 7435 gram. Misschien toeval, misschien niet. Alleen op de voer plekken met Junky Brown Secret had zich vis aangeschoven.

Natuurlijk ben ik blij met de overwinning maar had toch graag gezien dat de anderen zich ook op meer hadden kunnen verheugen. Hopelijk dan meer succes en wat meer enthousiasten er bij en niet alleen kijkers. Wedstrijd leiding verkeerde keuze? Zullen we nooit achter komen en hadden we daar ook geen stoek gezien. Volgende keer weer meer.